\ نجات آب کشاورزی

نجات آب کشاورزی
راهکار های نجات اب 
قالب وبلاگ
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان نجات آب کشاورزی و آدرس nejjat-ab.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





 اتمسفر کره‏ زمین مانند شیشه‏ گلخانه، بخش زیادی از انرژی تابشی خورشید به کره‏ زمین را در خود نگهداری می‌کند که به این حالت، «پدیده‌‏ی گلخانه‌ای» (Green House Effect) گفته می‏شود. در این شرایط بخار ‌آب و دی‌اکسیدکربن نقش بسیار عمده ‌ای برای جلوگیری از میزان طبیعی خروج تشعشع نور خورشید به عهده دارند. با افزایش گازهای گلخانه ‏ای، پدیده‌‏ گلخانه ‌ای تشدید گردیده و سبب افزایش درجه حرارت کره‏ زمین می‏گردد.

افزایش گرما، باعث ایجاد تغییرات در میزان بارندگی کره‏ زمین، ذوب شدن سریع‏تر یخچال ‏ها و برف‏های مناطق قطبی و همچنین بخار شدن بیشتر آب رودخانه ها، دریاها و اقیانوس‏ ها شده و در نتیجه باعث افزایش بارندگی در بعضی از مناطق می‏شود که همین امر موجب زیادتر شدن سیل رودخانه ‏ها  شده است.

البته این روند در همه‏ی نقاط کره‏ زمین بصورت افزایش بارندگی عمل نمی‏کند. بررسی‏های انجام شده نشان می‏دهد با ادامه‏ی روند تشدید پدیده‏ گلخانه ‏ای، دمای کره‏ زمین تا سال 2030 میلادی، بین 0.5 تا 9 درجه دیگر گرم‏تر شده و در پی این افزایش دمای هوا، سالانه حدود 27 میلیارد مترمکعب از ذخایر آب شیرین تبخیر گردیده که این امر میزان دسترسی افراد به آب شرب را با مشکل مواجه می‌کند.

همچنین با گرم شدن دمای کره زمین، درصد بارندگی ‏های فصلی در برخی از مناطق از جمله جنوبِ آسیا، آفریقای شمالی، آمریکای مرکزی و کشور برزیل بطور چشمگیری کاهش می ‏یابد و قسمت ‏های زیادی از  جنگل‏های این مناطق نابود خواهند شد. ایجاد گرد و غُبار شدید، بروز قحطی، افزایش گرمازدگی و سرمازدگی نتیجه تغییرات اقلیمی بوده و از عوامل خطرزای سلامتی به شمار می‌روند.

 

یخچال‏های کوهستانی

 

امروزه وضعیت یخچال‏ ها نشان می‏دهد که تغییرات آب و هوایی، چگونه می‏توانند بر روی کره‏ زمین تأثیر منفی بگذارند. یخچال‏ها، قطعه ‏‌های بسیار بزرگی از یخ و برف هستند که در اثر تبلور مجدّد برف تشکیل می‏شوند و در مناطق با آب و هوای خیلی سرد و یخبندان، مانند قطب ‏های شمال و جنوب و در کوهستان‏ها تشکیل می‌شوند. در مناطق تشکیل یخچال‏ها، ریزش برف بیشتر از مقدار ذوب شدن و تبخیر آن می‌باشد.

یخچال‏ها می‏توانند تحت تأثیر نیروی جاذبه از حرکت و جریان رو به جلو برخوردار شوند و از عوامل مهم فرسایش و رسوب ‏گذاری در دوران‏های مختلف زمین‏ شناسی می ‏باشند.

در سال‏ های اخیر و با ادامه‏ی روند گرم شدن کره‏ی زمین، یخچال ‏ها، کوه‏های یخ و مناطق قطبی کره‏ زمین دچار دگرگونی های زیادی شده ‏اند.

 

تصاویر ماهواره‏ای از ذوب شدن یخ‏های منطقه‏ی «گرینلند» (Greenland) طی سال‏های 1992 تا 2005 میلادی

 

همچنین یخ‏ های مناطق قطبی در حال تغییرات بسیار زیاد هستند که آن هم در نتیجه  افزایش دمای کره  زمین می‏باشد و این مسئله متأسفانه یک نظریه نیست بلکه یک واقعیت ناگوار می ‏باشد.

تا 150 سال پیش تعداد قابل توجهی یخچال طبیعی در آمریکای شمالی وجود داشت در حالی که تا سال 2008 میلادی، فقط تعداد 20 یخچال طبیعی باقی ‏مانده و بقیه از بین رفته ‏اند.

همچنین در سال ‏های اخیر یخ ‏های مناطق قطبی در هر سال زودتر شکل می‏گیرند و به همین ترتیب، زودتر نیز ذوب می ‏شوند و در حال حاضر حشرات و پرندگانی در مناطق قطبی دیده شده ‏اند که تا‏کنون مانند آن‏ها وجود نداشته است.

با استفاده از تصاویر ماهواره ‏ای، مشخص شده است که از ابتدای ماه فوریه تا ماه مارس سال 2008 میلادی، حدود 414 کیلومتر مربع از لایه‏ی یخی «ویلکینز»  (Wilkins) قطب جنوب ذوب شده است. سطح ذوب این دریای یخی، 4 برابر مساحت شهر پاریس، پایتخت کشور فرانسه می‏باشد.

این موضوع حاکی از آن است که افزایش گرمای زمین، سرعت ذوب شدن این لایه‏ی یخی را بیش از مقدار پیش ‏بینی شده افزایش داده است. متأسفانه با روند تشدید ذوب یخ‏ های قطب جنوب، فرآیند تشکیل مجدّد آن‏ها تقریباً غیرممکن است. ذوب شدن لایه‏ یخ ویلکینز بدان جهت حائز اهمیت است که ویلکینز، بزرگ‏ترین لایه‏ یخی قطب جنوب است که در جنوبی‏ ترین نقطه‏ی آن قرار گرفته است و ذوب شدن آن نشان دهنده‏ سرنوشت ناگواری است که در انتظار این قاره است. این پدیده‏ی نادر را می‏توان یکی دیگر از تأثیرات مخرّب افزایش دمای کره‏ زمین بر روی این قاره  یخ زده دانست.

از ســال 1957 تـا ســال 2008 میـلادی، دمـای قطــب جنــوب بسـرعـت گــرم شـده و دمــای آن در ایـن مـدّت 4.5 درجـه سانتی‏گراد افزایـش یـافتـه اســت.

ذوب شدن یخ‏های مناطق قطبی باعث افزایش سطح دریاها و اقیانوس‏ها خواهد شد و پیش ‏بینی شده است تا پایان قرن بیست و یکم، ارتفاع آب اقیانوس‏ها یک متر و چهل سانتی‏ متر افزایش خواهد یافت و این امر باعث خواهد شد که برخی از نقاط کره  زمین به زیر آب فرو رود.

در قطب شمال نیز وضعیت ناگواری حاکم است. با وجود زمستان سردتر در سال 2007 میلادی، یخ‏های موجود در دریای قطب شمال با سرعتی مضاعف در حال ذوب شدن است و پیش ‏بینی می گردد میزان یخ‏های موجود در آب‏های قطب شمال در تابستان سال 2008 میلادی، به پایین‏ترین میزان خود در تاریخ این منطقه برسد.

اگر روند آب شدن یخ‏ها در قطب شمال با شتاب فعلی پیش برود، ظرف مدّت 5 تا 10 سال آینده، شاهد آن خواهیم بود که در گرم ‏ترین ماه ‏های سال، آب دریای قطب شمال کاملاً عاری از یخ خواهد شد.

افزایـش دمـای کره‏ زمیـن با فـراهـم کـردن شـرایـط وقـوع بلایـای طبیعـی از قبیـل

سیل، طوفان، گردباد و خشکسالی تعداد زیادی از انسان‏ها را به کام مرگ می ‏کشاند.

این موارد پیش گویی نیست بلکه هشدارهای جدّی درباره‏ تغییرات آب و هوای کره  زمین می‏باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ شنبه 31 فروردين 1392برچسب:, ] [ 20:52 ] [ میثم ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

wellcome to web
امکانات وب
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 21
بازدید دیروز : 5
بازدید هفته : 28
بازدید ماه : 37
بازدید کل : 345
تعداد مطالب : 27
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1



  • چت روم
  • قالب بلاگ اسکای